De charme van Pang Da is dat het bedrijf nog geen auto’s zelf produceert en alleen in de distributie zit. De firma heeft daardoor geen vergunning nodig van de Chinese autoriteiten om auto’s te importeren. Pang Da heeft dan ook volgens Spykertopman Victor Muller ,,nu” 30 miljoen euro overgemaakt voor de aankoop van circa 1300 Saabs. Mogelijk neemt Pang Da binnen een maand voor nog eens 15 miljoen euro aan auto’s af. Door deze injectie kan de productie bij Saab mogelijk al snel worden herstart.
,,Auto’s kopen is wat Pang Da doet”, aldus Muller. Pang Da is een van de grootste distributeurs van westerse en Aziatische auto’s in China. De overeenkomst met Hawtai viel vorige week uiteen, omdat het bedrijf niet op tijd toestemming van de overheid kon bemachtigen om in Saab te investeren.
Belang
Pang Da wil ook een belang nemen van 24 procent in Spyker. Hiermee is 65 miljoen euro gemoeid. Hiervoor moet de onderneming wel de goedkeuring krijgen van de Chinese overheid en de Zweedse autoriteiten. Ook de Europese Investeringsbank moet akkoord gaan. Muller denkt echter dat dit voor Pang Da makkelijker zal zijn dan voor bedrijven die zelf al auto’s produceren in China. De overeenkomst zou volgens hem dan ook in drie maanden rond kunnen zijn. Als de 65 miljoen euro binnen is, is de financiering van Spyker-Saab voor circa een jaar veiliggesteld.
De 30 miljoen euro en daarbovenop mogelijk nog eens 15 miljoen voor de aanschaf van auto’s die Pang Da aan Spyker overmaakt, betaalt het bedrijf vooruit. De productie bij Saab in Zweden ligt door financiële problemen namelijk al weken stil. Toeleveranciers weigerden te leveren omdat ze niet werden betaald. Muller hoopt de productie ,,binnen enkele dagen” op gang te kunnen brengen. In dat geval zou Pang Da de eerste auto’s in september tegemoet kunnen zien, zei de topman.
Met de productie van auto's in China hebben de partijen nog geen haast. Muller verwacht hierover pas op zijn vroegst volgend jaar een besluit te zullen nemen, samen met Pang Da. Volgens de Spyker-opman zal dit geen negatieve invloed hebben op de fabricage in Zweden.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl